Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Vége az Ubernek

A vita, melyben mindkét fél hazudik.

A taxisok valójában nem akarnak változást a piacon, elzárkóznak az újításoktól.

Az Uber pedig magát közösségi szolgáltatásnak hazudva szeretne kibújni minden szabályozás és adózás alól.

Egyébként az Uber hamarosan maga szünteti be saját magát. Az ügyfélszolgálatukat rohamosan építik le, bocsátják el az ügyfélszolgákat. Valójában az egész Uber egy rövid távra tervezett, milliárdokat elsíboló vállalkozásnak lett tervezve. Lassan az egész világon betiltják, ill. olyan – taxisszolgálattal azonos – feltételeket szabnak ki rájuk, melyek mellett már nem éri meg. Ez egy eleve extraprofitra felépített cég. az Uber haszna onnan van, hogy nem tartja be a sok pénzbe kerülő szabályokat és nem adózik.

Kormányellenes lenne az Uber, ahogy ezt a fanatikus ballibák gágogják? Dehogy az. Az Uber leszarja a politikát. A “baloldal” persze örül, hiszen mindennek örül, ami az ország pénzét ofsór számlákra viszi? De ez miért jó az országnak? Igen, jó az Uber tulajdonosainak, ezt elismerem, de ez miért szempont bárki másnak?

Az átlag taxis adót csal. Az átlag uberes meg nem fizet egyáltalán adót. Mégis, az előbbi kevésbé káros. Ráadásul egy idegen cég adócsalása sokkal nagyobb kárt okoz az országnak, mintha egy magyar teszi ezt.

Az utas szempontjából valóban kiszámíthatóbb az Uber, ez tény ugyanakkor a cég az országnak súlyos kárt okoz.

A liberális mítoszokkal ellentétben ugyanis abszolút nem mindegy a tőkés személye. Ha az országban megtermelt profit külföldre megy, az nem gazdagítja az országot, hanem más országokat gazdagít. Ez gyarmati modell, mely sehová se vezet.

A külföldi tulajdon olyan ez, mint az alkohol. 1-2 pohár rendben van, de több káros. Semmi gond az idegen tulajdonnal, ha annak aránya egészséges. Szóval dehogy mindegy ki a tulaj! A belföldi tulaj nem visz mindent ki, míg az idegen igen. Sose egyetlen országból sem lett még gazdag állam úgy, hogy idegenek lefölözték gazdasága hasznát. Mert ha ez lenne a siker kulcsa, ma Afrika lenne a világ gazdasági csúcsa. Az idegennek nem érdeke, hogy a befektetésének országa gazdag legyen. A tőke pedig eleve mindig a legkevésbé jövedelmező befektetéseket viszi el befektetni.

Azaz a jelenlegi kelet-európai modell többszörösen téves:

  • a tulajdon idegen kezekben van,
  • a befektetők kizárólag olyan területekre fektetnek be, melynek nem jelentik a világ élvonalát.

Mindennek eredménye: Kelet-Európa modellje konzerválja a régió elmaradását nyugathoz képest, pontosan e modell teszi lehetetlenné a felzárkózást, azaz nem az, hogy a csúnya Gyurcsány/Orbán hülye és korrupt.

Orbán nagy érdeme, hogy ezt felismerte 2012 után, rájött: nem azért nem fejlődik az ország, mert a rohadt gonosz ballibák elszúrtak mindent 8 év alatt, hanem a rendszerváltáskor választott téves modell miatt. Ez a bevált megoldás, máshol ez vezetett a kiemelkedéshez. Miért pont Magyarország lenne kivétel? Ahol ez sikerült, ott ez volt a módszer, lásd Dél-Korea, Japán, Tajvan, de akár Kína is példa erre, bár az életszinvonalig most is Magyarország alatt van, viszont sokkal mélyebbről indult.

A másik klasszikus nyugati megoldás – más országok nyílt kifosztása, lásd gyarmatosítás – nem lehetőség, még ha nem is lenne erkölcsi ellenvetésünk.

Az pedig, hogy Magyarország beemelje magát félperiférikus államként a magállamok közé a periféria kizsákmányolásával szintén nem opció. Azaz marad a magállamok részéről jelentkező kiporszívózás lassú, de folyamatos csökkentése, leállítása.

Amit meg kell érteni: idegen befektetők NEM emelik fel sosem az ország szintjét. Természetesen ők is hoznak pozitívumokat (erre sok példa hozható), de az alapkérdést nem fogják sosem megoldani. Orbánék pozitívuma, hogy erre rádöbbentek, bár ami a megoldást illeti, sok dologban tévednek ma is. De a totális tévelygő ballibekhez képest mindenképpen előrelépés az orbánizmus.A fő gond, hogy a pénz kifolyik az országból.

Mi is az Uber-kérdés lényeg egyetlen mondatban: vajon normális, hogy egy magyarországi taxifuvar árának a negyede két amerikai emberke ofsór számláját gazdagítsa? Mert EZ az igazi kérdés. Csak ezt nem merik nyíltan kimondani hivatalos szinten. Orbán sem meri.

0 Tovább

Uber taxi

Személyesen is érint az ügy: majdnem dolgozni kezdtem tavaly az Ubernek. Nem mint sofőr, hanem mint ügyfélszolga. Ugyanis az Ubernek itt van a kelet-európai ügyfélszolgálati központja – most ha kinézek az ablakon, látom is, kb. 500 méterre van innen, ahol most ülök -, közte a magyar részleg is.

A vita lényege 2 teljesen önálló részből áll.

Az igazi taxisoknak abban igazuk van, hogy abszurdum az olyan verseny, ahol az egyik félnek 10 feltételt kell teljesítenie, a másiknak meg 1-et. Ugyanis jelenleg ez a helyzet: az Uberre nem vonatkoznak a taxiszolgáltatásra érvényes feltételek. Ami abszurdum.

Természetesen az sem igaz, hogy az Uber valamiféle jópofa, „közösségi” szolgáltatás, mellyel szemben állnak a profitéhes, szemtelen hagyományos taxisok. Valójában az Uber egy kőkemény profitéhes vállalkozás, melyből mára a cég két alapítója dollár-milliárdos lett.

Más részről viszont teljesen abszurd az a szándék a hagyományos taxisok részéről, hogy egy új ötletet be akarnak tiltatni, mert az nekik anyagi kárt okoz. Ilyen a fejlődés: sokszor sokaknak anyagi kárt okoz. Én magam 20 évvel ezelőtt számítógépes programok terjesztéséből éltem. Felszámoltam egy összeget MB-onként minden programra, elsősorban játékokra. Utánvéttel is szolgáltattam. Aztán a 90-es végén az internet-hozzáférés már annyira elterjedt lett, hogy alig maradt vevőm: ki akart volna fizetni nekem, mikor ugyanazt ingyen is letölthette.

A harmadik gond, hogy ez egy nemzetközi szolgáltatás, melyből az adott államok szinte nulla adót látnak. Ez viszont már a globalizált világ alapproblémája: a nagytőke képes kibújni az államok adóhivatalai alól. Ugyanezt teszi azonban szinte minden nagyobb cég, nem csak az Uber. Ez azonban már politikai kérdés teljes mértékben.

A taxishőbörgés körüli magyarországi politikai láz persze vicces. A ballibek, akik számára a taxisok eddig valami szent hivatásrend volt (még személyesen a szentek szentje, Göncz Árpád is megáldotta őket 1990-ben a liberális puccskísérlet idején) most hirtelen rádöbbentek, hogy „uber jó, taxis rossz”. Jelenleg a ballib megmondóemberek vért izzadva próbálnak az ügyből valamiféle Fidesz-ballib ellentétet kreálni, ami persze abszurdum: valójában éppen Magyarország az egyik európai ország, ahol a hatóság semmilyen formában nem igyekszik korlátozni az Ubert. Ez lesz a gágogók következő nagy bukása, ami persze jó hír.

0 Tovább

bircahang

blogavatar

magyar nyelvű szemfelnyitó, mélyelemző és tájékoztató média